Tagi

, , , ,

Bardzo dużo czasu i energii poświęca się na propagowanie nowych metod, technologii czy narzędzi w służbie edukacji i ucznia. Wszystko po to, aby dzieci i młodzież mogła jak najlepiej i najskuteczniej przyswajać wiedzę i nabywać nowe umiejętności. Warto może jednak spojrzeć na problem edukacji z nieco innej strony.

A mianowicie kondycji psychofizycznej samego zainteresowanego, czyli ucznia. Tego, czego się obawia on sam, jak i jego rodzice, z czym boryka się każdego dnia, bez względu na miejsce w którym się znajduje.

Wiele ankiet skierowanych przez nauczycieli do rodziców porusza problem zdrowia dziecka. Nauczyciel chce wiedzieć, z jakimi problemami zdrowotnymi borykają się jego podopieczni. Chce również być gotowym, gdy przyjdzie taka potrzeba.

Ciekawi mnie jednak, jak wielu pedagogów potrafi sprostać wymaganiu jakim jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa w przypadku nagłego pogorszenia się stanu zdrowia dziecka na terenie szkoły. Ta wiedza jest bardzo ważna, aby dziecko uczęszczało do szkoły z przeświadczeniem, że może liczyć na pomoc  i zrozumienie. Ta pewność jest również niezmiernie ważna dla samych rodziców, którzy pragną dla swoich pociech bezpiecznego miejsca do nauki i rozwoju społecznego. Nie tylko bezpiecznego ze względu na warunki  zewnętrzne jakimi są chociażby wyposażenie szkoły czy klasy. Pragną również  aby ludzie którzy pełnią w tym czasie opiekę nad ich pociechami robili to w pełni profesjonalnie. Aby ten profesjonalizm obejmował nie tylko sposób przekazywania wiedzy czy pełnienia opieki nad grupą klasową, ale także, gdy zajdzie konieczność, umiejętności udzielania pomocy przedmedycznej.

Czas jakiś temu natrafiłam na serie książeczek pod wspólną nazwą: „One są wśród nas”: w skład której wchodzą między innymi tytuły takie jak:

  1.  Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu
  2. Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu
  3. Dziecko z autyzmem i Zespołem Aspergera w szkole i przedszkolu
  4. Dziecko z ADHD w szkole i przedszkolu
  5. Dziecko z zaburzeniami tikowymi w szkole i przedszkolu
  6. Dziecko z depresją w szkole i przedszkolu
  7. Dziecko z zaburzeniami psychotycznymi w szkole

Zawierają niezbędną wiedzę na temat problemów zdrowotnych dzieci uczęszczających do przedszkoli i szkół, jak  również informacje związane z możliwością udzielania wsparcia psychologiczno – pedagogicznego  i pomocy przedmedycznej.

Warto, aby zapoznali się z nimi wszyscy, którzy w swojej pracy spotykają się z dziećmi z różnymi problemami zdrowotnymi. I choćby ważnych i priorytetowych motywów zapoznania się z tym materiałem było wiele, to ja dodam jeszcze jeden tak od siebie: abyśmy nigdy nie zarzucali sobie grzechu zaniechania.

Poniżej podaję link do miejsca gdzie można znaleźć całą serię książeczek, i wiele innych cennych materiałów.

http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra

Reklamy